Scan mindre: Lær fra dem, der er lykkedes
Vejen fra at scanne langt de fleste til at tage dialogen med patienten er brolagt med tværfagligt samarbejde og viljen til at lykkes. Det har Region Syddanmark vist i deres arbejde med at mindske unødvendig MR og røntgen af lænderyggen. Hvis de kan, kan du også.
Praktiserende læger, fysioterapeuter og kiropraktorer møder dem igen og igen. Mennesker med ondt i ryggen. Den slags ondt nede i lænden, hvor det ikke er alvorligt, hvor der sjældent findes én årsag eller én diagnose og måske endda heller ikke én måde at behandle eller komme smerten til livs på.
Ondt i ryggen er den hyppigste årsag til besøg hos praktiserende læge og er den femtehyppigste årsag til sygedage1. Jakob Espesen er ledende overlæge på Rygcenter Syddanmark og Lisbeth Hartvigsen er sundhedsfaglig konsulent, Ph.d. og kiropraktor, og sammen med deres kolleger i Region Syddanmark ser de deres andel af de mere end 800.00 danskere, der hvert år bliver slået ud af kurs med ondt i ryggen.
Vælg Klogt har spurgt dem, hvordan de som den eneste region er lykkedes med at give kurven for unødvendige rutinescanninger et ordentlig ryk nedad. Læs med her.
”Vi scanner bare alle”
For fire år siden begyndte Jakob at undre sig. Han lagde mærke til, at nogle patienter simpelthen blev afvist af røntgenafdelingen, når de blev henvist til scanning fra rygcenteret. Det var i sig selv ikke mystisk, men det han studsede over var, at det virkede tilfældigt, hvilke rygpatienter, der kom igennem til scanning og hvilke, der ikke gjorde. Og at det afhang mere af, hvilken afdeling de blev henvist til.
For år tilbage var røntgen og MR-scanning ved længerevarende lænderygsmerter, noget der foregik mere eller mindre rutinemæssigt – og var på dét tidspunkt det rigtige at gøre. Regionens forløbsprogram fra 2010 foreskrev billeddiagnostik og patienterne efterspurgte det i stor stil. Og på Rygcenteret var man naturligt nok drevet af ønsket om at gøre noget godt for de mange smerteplagede borgere, ved at søge svar i en scanning på patienternes spørgsmål og bekymringer:
Er det alvorligt? Hvornår går det væk, hvornår bliver jeg rask? Er det en diskusprolaps? Skal jeg opereres?
Men den uens scanningspraksis blev et problem, som også hans klinikere skulle bøvle med til hverdag, hvor de skulle tænke over, hvilken afdeling de sendte patienten til, for at scanningen gik igennem.
Det var i 2018. På et tidspunkt, hvor en ny national klinisk retningslinje fra Sundhedsstyrelsen havde set dagens lys og på papiret udfordrede den kendte scanningspraksis.
Opskrift: Faglig enighed, samarbejde og et skvæt vilje
Jakob Espesens behov for at gøre hverdagen nemmere for sine kolleger og ønsket om at leve op til retningslinjerne, var startskuddet til en ny og ændret praksis, der på overbevisende vis har knækket kurven for antallet af scanninger i regionen.
Når man ser den forandring de har skabt, tænker du måske, at det har været lettere sagt end gjort. Men det var ikke tilfældet som Jakob fortæller:
Der var flere skridt på vejen for at få de relevante fagpersoner i hele regionen ombord i at lave mere korrekt billeddiagnostik. Og netop det tværfaglige samarbejde mellem klinikere på rygcenteret, radiologer, praksiskonsulenter for almen praksis, fysioterapi og kiropraktik – altså hele vejen rundt om opgaven, har været vigtig, ja nærmest afgørende.
Det tager tid at justere patienters forventninger
Når man spørger Jakob Espesen og Lisbeth Hartvigsen, der især har været primus motor på at udvikle informationsmateriale og få det nye forankret i hverdagen, om der ikke er noget, som har været svært, bliver de først stille. Og så, jo: patienternes forventninger. For tærsklen for, hvornår du bliver scannet i Region Syddanmark, er nu flyttet, og mange har måske en ven, kollega eller et familiemedlem, der fik tilbudt en scanning i sin tid og derfor naturligt tænker ”hvorfor må jeg ikke, når de måtte?”.
Det tager tid at forklare en patient, at de gerne må bevæge sig og at det ikke i sig selv er farligt at have smerter, når det først er udelukket, at noget alvorligt er galt. Derfor har informationsmaterialet i regionen, særligt en målrettet patientfolder, været en stor hjælp for de sundhedsprofessionelles dialog med patienterne. Den har hjulpet til at justere forventningerne til, at en tur på MR-briksen ikke er den rette løsning.
Selvom det er svært at ændre adfærd for både sundhedsprofessionelle og patienter, taler tallene sit tydelige sprog.
Jakob og Lisbeth er ikke i tvivl om, at det kan lykkes for andre regioner at nå samme resultater. Og netop derfor samarbejder de med Vælg Klogt om at udbrede kendskabet til de værktøjer, som har bidraget til at vende udviklingen i Region Syddanmark.
Kilder
Kontakt
Materialer til at arbejde med anbefalingen
Vi har samlet links til de materialer Region Syddanmark har udviklet.
Du finder blandt andet links til informationsfolder, videoer til patienter og klinikere og den ny fælles visitationsretningslinje