Medicinafhentning

Vælg Klogt anbefaler, at man undgår, at patienter skal møde fysisk op på den behandlende enhed for at hente vederlagsfri medicin, når hverken patient eller behandler ser et behov for fremmøde.

Farvede piller på hvid baggrund

Medicinafhentning fra hospitaler

Nogle patienter i specialbehandling, for eksempel behandling med biologisk medicin, får udleveret deres medicin på hospitalet flere gange årligt. Det er individuelt, om der tilbydes konsultationer i forbindelse med medicinudleveringen.

I de tilfælde, hvor patienten blot får udleveret medicinen, eller hvor konsultationen med fordel kunne foregå over telefon eller video, er der et stort potentiale – særligt for patienterne – for at spare tid og ressourcer ved at afhente medicinen på et lokalt apotek eller få det tilsendt.

Der er allerede flere initiativer i gang for at sikre, at patienter bliver tilbudt en individuelt tilpasset måde at få deres medicin på, og disse initiativer vil Vælg Klogt støtte op om.

Vælg Klogts anbefaling lyder:

"Undgå, at patienter skal møde fysisk op på den behandlende enhed for at hente vederlagsfri medicin, når hverken patient eller behandler ser et behov for fremmøde."

Baggrund

Rationale bag anbefalingen
Patienter, som er i behandling på et specialiseret hospital uden at være indlagt, kan opleve, at de skal rejse langt for at få udleveret vederlagsfri medicin fra hospitalet. Patienterne er ofte påvirkede af sygdomsforløbet både psykisk og fysisk og bruger tid og kræfter på at tage turen – oftest flere gange om året. Andre skal tage fri fra arbejde for at afhente medicinen inden for almindelig dagtid.


Det er individuelt, om der tilbydes konsultationer i forbindelse med medicinudleveringen. Det afhænger af patientens sygdom og tilstand, herunder om patienten har et stabilt forløb, og om der er behov for tæt kontakt til klinikken. I de tilfælde, hvor hverken patienten eller den sundhedsprofessionelle ser et behov for fysisk fremmøde, kan der være et stort potentiale i at spare tid og ressourcer for både patienter og sundhedspersonale.

Nyreområdet
Ifølge Nyreforeningen vil det lette hverdagen for mange patienter med nyresygdom, hvis de kunne hente medicin lokalt på enten apotek, nærhospital, eller endnu bedre få det tilsendt, i stedet for eksempelvis at skulle afhente det på et af de specialiserede nyretransplantationscentre i landet (Århus, Odense og København).

Knap 3.000 personer lever i dag med en transplanteret nyre.

Scleroseområdet
De fleste patienter, der modtager sygdomsmodificerende sclerosemedicin, får udleveret medicinen flere gange årligt på hospitalet. Ifølge Scleroseforeningens egne undersøgelser får 85 procent udleveret medicin 3-5 gange årligt på hospitalet. Det er individuelt, om der tilbydes konsultationer i forbindelse med medicinudleveringen.

Mere end 17.000 personer lever med sclerose i Danmark.

Afgrænsning

Vederlagsfri medicin
Patienter, der ikke er indlagt på hospital, men stadig er i behandling, kan i nogle tilfælde få udleveret vederlagsfri medicin fra hospitalet. Medicin, der er omfattet af denne ordning, er opført på en særlig liste. Med listen tilstræbes en ensartet praksis på landets hospitaler. Danske Regioner beslutter, hvilke sygdomme der er berettigede til vederlagsfri medicin på baggrund af særlige behandlingsmæssige hensyn. Listen over sygdomme og medicin kan findes på Danske Regioners hjemmeside.

Behandlende enhed
Den behandlende enhed er det sted, som varetager patientens medicinske behandling og som er ansvarlig for at udskrive den vederlagsfrie medicin – typisk et ambulatorie på et hospital. Den behandlende enhed kan ligge geografisk langt fra patientens bopæl, da der ofte er tale om højt specialiseret behandling, som i Danmark er samlet på få hospitaler.

Fælles beslutning
Patient og behandler skal i samarbejde beslutte, om der er behov for, at patienten møder fysisk op på den behandlende enhed for at afhente medicin. Det kan være unødvendigt for patienten at møde op i tilfælde, hvor udleveringen ikke er forbundet med en konsultation, eller hvor konsultationen med fordel kan foregå via telefon eller video forudsat, at patienten er tryg ved dette. Særligt for udsatte og sårbare patienter skal der være fokus på den enkelte patients behov og tryghed.

Litteratur og kilder

Sygehusapotekerne og Amgros. 2020. Vederlagsfri udlevering af medicin – En statusbeskrivelse med forslag til løsningsmodeller.

Danske Regioner. Link til side om vederlagsfri medicin. https://www.regioner.dk/sundhed/medicin/vederlagsfri-udlevering-af-medicin

Vælg Klogt. Når mere ikke er bedre. Et perspektiv på patienter og pårørendes oplevelser med unødvendige behandlinger og undersøgelser. November 2021.

Scleroseforeningen. Sclerosepatienters ønsker til udlevering af sygehusmedicin. Resultater af to undersøgelser i Scleroseforeningens faste svarpanel. Upublicerede resultater. 2017 og 2018.

Hvem har bidraget til arbejdet
  • Scleroseforeningen
  • Gigtforeningen
  • Nyreforeningen
  • Dansk Brystkræft Organisation
  • Patientinddragelsesudvalg i Hovedstaden og Midtjylland
  • DASYS
  • Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi
  • Dansk Neurologisk Selskab
  • Dansk Urologisk Selskab
  • Sygehusapotekerne
  • Amgros
  • Danmarks Apotekerforening
  • Det nære sundhedsvæsen og tværsektorielle forløb, Regionshospital Nordjylland, Hjørring
  • Kvalitet og Sammenhæng – Sundhed på Tværs, Aalborg Universitetshospital
  • Region Hovedstaden, Center for Sundhed, Enhed for Kvalitet og patientsikkerhed i Sundhedsvæsenet
  • Klinikere fra OUH, Nordsjællands Hospital og Aalborg Universitetshospital.

Kontakt

Billede af Camilla Flintholm Raft

Camilla Flintholm Raft

Konsulent
24 75 11 49